Bezpieczeństwo - Rodzaje oszustw
2.8 Podszywanie się pod support
Tematyka blockchain jest stosunkowo nowa i może być trudna do zrozumienia dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z kryptowalutami. W tej dziedzinie często można napotkać na różnorodne problemy, które mogą być trudne do samodzielnego rozwiązania, zwłaszcza dla nowicjuszy. W takich sytuacjach warto szukać wsparcia od bardziej doświadczonych użytkowników blockchaina lub korzystać z oficjalnych centrów pomocy technicznej, które oferują wsparcie w rozwiązywaniu technicznych zagadnień związanych z danym projektem kryptowalutowym.
Podczas poszukiwania pomocy, popularnymi platformami są Telegram, Discord czy Twitter. Należy jednak pamiętać, że obecność na oficjalnych kanałach nie gwarantuje bezpieczeństwa. Oszuści często przeszukują te platformy w poszukiwaniu ofiar, wysyłając wiadomości prywatne i podszywając się pod wsparcie techniczne. Ich konta mogą mieć nazwy bardzo podobne do oficjalnych, często z drobnymi błędami literowymi.
W wiadomościach od oszustów często znajdziemy instrukcje, jak teoretycznie rozwiązać zgłaszany problem. W zależności od jego rodzaju, oszuści zwykle proszą o podanie tzw. seed phrase naszego portfela kryptowalutowego, przesyłają linki do stron internetowych lub zalecają pobranie pewnego oprogramowania. Należy pamiętać, że są to zazwyczaj strony phishingowe, które na pierwszy rzut oka mogą wyglądać jak oryginalne, ale ich celem jest wyłudzenie dostępu do naszych środków, co najczęściej kończy się ich utratą. Pobieranie oprogramowania sugerowanego przez takich „doradców” z reguły prowadzi do tego, że cyberprzestępcy zyskują dostęp do naszego urządzenia.
Aby uchronić się przed tego typu oszustwem, warto pamiętaj o bardzo ważnej zasadzie, że projekt nigdy nie odzywa się pierwszy w prywatnej wiadomości. Jeżeli zgłosiłeś problem na czacie głównym, to osoby odpowiedzialne za komunikację w danych kanale projektu, zazwyczaj odpowiadają również na głównym kanale, aby była transparentność lub proszą o założenie oficjalnego zgłoszenia poprzez oficjalne, dostępne media: np. e-mail czy “ticket” na Discordzie. Dopiero po wysłaniu takiego zgłoszenia przez nas możemy spodziewać się oficjalnej odpowiedzi.
Oczywiście, jak przy każdym działaniu na rynku kryptowalut, musimy zachować czujność, zasadę ograniczonego zaufania, oraz weryfikować wszystkie linki w jakie wchodzimy i konta z jakimi wchodzimy w interakcję.