STRONA INTERNETOWA PROJEKTU

Kluczowy elementem dla powodzenia projektów krytpowalutowych jest ich społeczność. Każdy dobry projekt powinien o to dbać i mieć kilka kanałów komunikacji ze społecznością, jak np. X (Twitter), Discord, Telegram, Youtube, Facebook, Medium, GitHub.
Dobrze rozpocząć sprawdzanie projektu od X, gdyż jest to obecnie podstawowe narzędzie do komunikacji. Warto sprawdzić częstotliwość zamieszczania informacji przez twórców, ilość kont obserwujących ten profil oraz przede wszystkim aktywność i nastroje pod postami. Jeżeli projekt ma kilkadziesiąt tysięcy lub więcej obserwujących a istotne informacje umieszczane przez projekt mają po kilka „lajków”, udostępnień czy komentarzy to może oznaczać, że konta obserwujące mogą być botami lub zostały „kupione”.
Trzeba też zwrócić uwagę, że w przypadku projektów typu „blue chip”, tj. długo istniejących na rynku z ugruntowaną pozycją, mniejsza aktywność nie jest niczym dziwnym, a wręcz nienaturalnie zwiększenie może być powodem do niepokoju.
Brak działań twórców na X lub nagłe zaprzestanie komunikowania się może oznaczać, że projekt przestał rozwijać się lub nawet zaprzestał działalności.
Warto dołączyć do platform takich jak Discord i Telegram i ocenić poziom aktywności na tych grupach. Jeżeli projekt rozwija się zgodnie z oczekiwaniami, powinniśmy spodziewać się optymistycznej atmosfery oraz zaangażowanej społeczności, tętniącej życiem. Zespół, moderatorzy, admini powinni czynnie uczestniczyć w życiu społeczności, odpowiadając na pytania i komentarze. Żywa, aktywna społeczność jest szczególnie istotna w przypadku projektów NFT czy tzw. „memecoinów”
Trzeba jednak zaznaczyć, że na zaangażowanie społeczności wpływa również sentyment całego rynku. Spora ilość użytkowników jest spekulacyjnie i bardziej angażuje się, gdy mamy hossę i cały rynek jest mocno optymistyczny, podczas gdy mamy nagłe i silne spadki, wkrada się strach i niepewność skutkująca brakiem aktywności lub bardziej negatywnymi komentarzami. Jeżeli projekt ma kilka platform społecznościowych, warto zerknąć na wszystkie z nich, gdyż czasami jest tak, że społeczność jest skupiona wokół jednej z nich, np. Discord tętni życiem, a na Telegramie prawie nikt nic nie pisze. Podobnie jak w przypadku X, dłuższe „przestoje” w aktywności nie zawsze muszą być niepokojące jak mamy do czynienia z projektem w zaawansowanym stadium rozwoju lub projektem technologicznym, który „pracuje po cichu” nad produktem.